اجتماعی

بزرگترین آرامستان شهر اصفهان چهل سال قدمت و پنجاه سال دیگر ظرفیت پذیرش دارد

امینی هرندی_ اصفهان

علی حاجیان مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری اصفهان روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت در چهل سالگی آرامستان باغ رضوان در نشست خبری با خبرنگاران ، به سوالات آنان پاسخ گفت.

وی در آغاز از تاریخچه این آرامستان گفت و یادآوری نمود:

بر اساس اسناد موجود در اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۳ اولین فردی که درباغ رضوان اصفهان به خاک ‌سپرده شده خانمی به نام خاور شریف‌زاده است که در قطعه ۳ این آرامستان به خاک سپرده شده است.

حاجیان باغ رضوان را ریه شرق شهر اصفهان خواند و افزود :

باغ رضوان در زمینی به مساحت یکهزار و۲۰۵ هکتار بنا شده و ۱۶۰ هکتار فضای سبز دارد ، که حاوی ۱۲۲ هزار درخت و درختچه می‌باشد.

مدیرعامل آرامستان‌های شهر اصفهان باغ رضوان را بزرگ‌ترین قبرستان از مجموعه ۱۹ قبرستان شهر اصفهان معرفی وا ضافه نمود :

سالانه ۸ میلیون زائر در باغ رضوان تردد می‌نماید که این رقم توسط دوربین‌های تردد شمار ثبت شده است .

حاجیان با اعلام پروژه‌های مختلفی که در بزرگ‌ترین آرامستان اصفهان به انجام رسیده است ؛ خاطر نشان ساخت:

نگاه مدیران عامل قبلی این سازمان نگاهی متعالی بوده است.

ویدر ادامه اظهار داشت :

ما در ۶ محور خدمات خود را ارائه نموده‌ایم که اول هوشمند سازی است. به عنوان مثال خدمات آبیاری فضایی سبز ۵۰۰ هکتاری باغ رضوان هوشمندسازی شده و دارای سنسور جغرافیایی تشخیص بارش باران و سنسور رطوبت سنجی است و میزان مصرف آب را کنترل می‌کند .

همچنین ساخت نماز خانه در فاز سوم به وسعت ۲۰۰ مترمربع ساخته و آماده افتتاح گردیده که در وسطفاز سوم( از قطعه ۷۰ تاقطعه ۹۰) قرار دارد وجهت برگزاری جهت مراسمات هفته ،چهلم و سال هم قابل استفاده است .

وی از مانیتورینگ بخش‌های مختلف تاسیسات آرامستان یاد نمود و تصریح نمود:

تمامی تاسیسات آرامستان از جمله تاسیسات موتورخانه‌ها ، آبیاری فضای سبز ، پمپاژ‌ها و برق و … توسط یک اپراتور مانیتورینگ می‌شود که در کشور بی‌نظیر است.

حاجیان از وجود ۱۴۶ دوربین مداربسته در فضای باغ رضوان خبر داد و افزود :

۱۲ دوربین وظیفه تردد شمار را بر عهده دارد و تمامی ورود و خروج افراد به باغ رضوان کنترل می‌شود.

مدیرعامل باغ رضوان اصفهان ارائه خدمات به مردم در این واحد خدماتی را ۲۴ ساعته اعلام و از مردم خواست با شماره ۱۵۳۰ تماس بگیرند.

وی در ادامه تصریح نمود:

عموم مردم شهر اصفهان از طریق شماره تلفن ۱۵۳۰ می‌توانند تمامی خدمات قابل ارائه در آرامستان را دریافت نمایند که به صورت شبانه روزی در خدمت آنان می‌باشد.

وی از ساخت یک منبع ذخیره آب به حجم ۵۵ هزار متر مکعب در این قبرستان خبر داد و در تکمیل آن اضافه نمود:

این منبع به اندازه ۸۲ درصد ظرفیت ذخیره آب مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان را در خود جا می‌دهد وبه راحتی با کمک نیروی ثقل جاری می شود .در این مخزن آب‌های سطحی جمع آوری و استحصال می‌گردد .

علی حاجیان از وجود ۱۴۰۰ درخت در کنار این منبع خبر داد و گفت:

۵ هکتار درخت و درختچه در سال گذشته به باغ رضوان اضافه شد و با همکاری منابع طبیعی استان ۴۰۰ هزار نهال در باغ رضوان تولید و به شهرستان‌ها انتقال یافت .

مدیرعامل باغ رضوان اصفهان در بخش دیگر ، از وضعیت انرژی و مصرف برق در باغ رضوان گفت و خاطرنشان ساخت :

باغ رضوان در سال ۱۲۰۰ کیلووات نیاز به مصرف انرژی برق دارد و از طریق نصب پنل‌های خورشیدی که تولید برق می‌نماید ۵۵۰ کیلووات انرژی برق خورشیدی در خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد یعنی نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصد مصرف برق را خودمان تولید می‌کنیم.

حاجیان از پمپ بنزین باغ رضوان اطلاع داد و گفت :

پمپ بنزین باغ رضوان در فروردین ماه امسال افتتاح شد و اولین سوخت‌گیری در آن انجام گرفت و خدمت ارائه دادو انشاالله در خرداد ماه به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص مجموعه پذیرایی باغ رضوان هم اعلان داشت :

این مجموعه در سال ۱۴۰۲ با ظرفیت ۳۰۰ نفر راه‌اندازی شد و هم اکنون در خدمت مردم است.

همچنین خانه بازی برای کودکان در کنار سالن تطهیر ساخته و مردم از آن استفاده می‌نمایند.

حاجیان از جمله کارهای فرهنگی صورت گرفته درباغ رضوان را ترویج یادمعاد اعلام و به اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته است اشاره و توضیح داد:

به جرات می‌توانم بگویم درهیچ کدام از آرامستان‌های دیگر شهرهای کشور این اقدامات فرهنگی صورت نگرفته است که از جمله آن تولید کتاب ، پادکست و بروشور می‌باشد. چندین کتاب در این رابطه تولید شده است مدیرعامل آرامستان‌های اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار راه مردم در ارتباط با طراحی برای احداث ۴ آرامستان در چهار گوشه شهر به منظور کاهش بار ترافیک در سطح شهر افزود:

حدود ۱۰ سال است که این طرح پیگیری می‌شود و آنچه که باعث تاخیر در تصمیم گیری شده نیافتن زمین برای این امر بوده چرا که پیوستگی شهری از جمله شهر اصفهان با شهرهای حاشیه مانع اجرای این امر گردیده است .

وی همچنین در خصوص ظرفیت گنجایش باغ رضوان گفت با تمهیداتی که به عمل آمده است تا ۵۰ سال آینده این آرامستان گنجایش و ظرفیت میزبانی از اموات را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا