مختلف

آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی فناوری شهید جمهور آیت‌الله رییسی

ظهر روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی فناوری شهید آیت الله رییسی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و رییس دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش راه مردم، فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی فناوری شهید جمهور آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: در مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی شش شهرک فعالیت در خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی و همدان و فارس فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این پردیس هفتمین مورد از این لیست خواهد بود. پیش از آغاز این پروژه موضوع امضا تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص ۲۷۰ هکتار از شهرک‌های صنعتی به پردیس فناوری در دستور کار قرار گرفت و امروز به این ۲۷۰ هکتار ۱۰ هکتار دیگر اضافه می‌شود. این اولین بار است که در دل شهرک فناوری پردیس فناوری جای می‌گیرد. مقیمی ادامه داد: امروز در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی حدود ۶۲ هکتار از اراضی به بخش غیردولتی برای فعالیت‌های فناوری اختصاص داده شده که در این راستا ۲۴۳ شرکت در حال فعالیت هستند و هفت هزار پروژه نیز در دست اجراست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: همچنین بیست آزمایشگاه در این اراضی مستقر است و بالغ بر بیست هزار آزمایش در این واحد‌ها انجام می‌شود.۱۵۲ واحد فناوری و تولیدی و ۳۸ واحد تحقیق و توسعه نیز در همین زمینه فعالیت می‌کنند. وی با ارائه برخی اطلاعات و آمار درباره این پروژه اظهار کرد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه مورد نیاز برای زیرساخت است که امیدواریم برنامه‌ریزی مناسب برای اختصاص تسهیلات مربوط به آن هر چه سریعتر انجام شود. ۳۵.۵ میلیارد تومان نیز اعتباری است که در این شهرک سرمایه‌گذاری شده است.

مقیمی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که ۳۰۰ واحد فناوری در این شهرک مستقر و ۹۰۰۰ نفر نیز در این مجموعه مشغول به فعالیت شوند. پیش‌بینی ما در این شهرک فناوری فعالیت در حوزه هوش مصنوعی، زیست فناوری صنعتی، مواد پیشرفته و … است. مقیمی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به بهره‌برداری قریب الوقوع از این شهرک گفت:این پروژه اخیرا بشدت مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای استقرار این شهرک را انجام دهیم.

در حاشیه این مراسم سعید صادقی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اینکه این شهرک فناوری که با نام رییس جمهور شهید عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود می‌تواند بستر ساز اشتغال فارغ التحصیلان و دانش آموختگان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه نقش این شهرک‌ها تولید دانش و فناوری و تبدیل آن به ثروت است خاطرنشان کرد: این شهرک فناوری محل تعامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، فناوران و فعالان شهرک‌های صنعتی خواهد بود و می‌تواند به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سطح استان و کشور کمک کند.

صادقی درباره هزینه‌های زیرساختی ایجاد این شهرک فناوری نیز گفت: پیش‌بینی ما این است که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز و … سرمایه‌گذاری خواهد شد.

 

در ادامه موسوی رییس دانشگاه شریف در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی فناوری شهید جمهور آیت الله رییسی اظهار کرد: دقیقا چند روز پیش از شهادت رییس جمهور جلسه‌ای درباره همین زمین برگزار شد و آخرین مصوبه این بود که این زمین ۶۷ هکتاری تبدیل به پردیس علم و فناوری دانشگاه شریف شود. وی ادامه داد: در این مجموعه قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند و فعالیت مجموعه در حیطه فناورانه باشد. امروز هم فاز اول این پروژه با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی کلنگ زنی شده است. بخش مورد نظر برای پروژه امروز واقع در ضلع غربی این زمین است. دانشگاه شریف برنامه دارد تا شهرک فناوری خود را در این پردیس ایجاد کند و از این پروژه در راستای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرد.

عباس علی آبادی وزیر صمت، در پایان مراسم در جمع خبرنگاران گفت: کشور ایران دارای ظرفیت‌های عمده‌ای در محور صنعت معدن و تجارت است. در بعد تجاری ما در موقعیتی هستیم که در کریدر شمالی قرار گرفتیم و کشورهای حوزه شمالی علاقمند هستند که از طریق ما به آب‌های گرم وصل شوند. همچنین به دلیل وجود دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب، در کریدر شرق به غرب هستیم که بسیار بااهمیت بوده ضمن اینکه زیرساخت های خوبی هم در ایران مهیا است.

وی ادامه داد: از بعد معدن هم یک کشور معدنی هستیم که دارای منابع قابل توجه در کشور هستیم. همچنین در بعد صنعتی نیز دارای زیرساخت ها و پتانسیل بالا هستیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا