گردشگری

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم:

پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در قم

ایسنا/قم معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم، با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی به ۱۰۲ نفر از متقاضیان پرداخت کردیم، گفت: معرفی هنرمندان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸، با مبلغ ۴۴۰ میلیارد ریال در سال گذشته انجام شده است.

مهدی نصر اصفهانی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به مناسبت بیستم خردادماه روز صنایع دستی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: صدور مجوز صنایع دستی طی دو سال اخیر در استان قم ۳ برابر شده و از یک هزار مورد به ۳ هزار مورد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ میلیارد تسهیلات مشاغل خانگی به ۱۰۲ نفر از متقاضیان پرداخت کردیم، اضافه کرد: معرفی هنرمندان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸، با مبلغ ۴۴۰ میلیارد ریال در سال گذشته انجام شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم، افزود: یک هزار و ۲۳۰ نفر از هنرمندان جهت استفاده از بیمه تأمین اجتماعی روستایی و عشایر تاکنون معرفی شدند که از این تعداد ۴۶ نفر در دوسال گذشته بودند.

نصر اصفهانی در خصوص چالش‌های حوزه صنایع دستی در استان، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه صنایع دستی عدم وجود بازارچه‌های صنایع دستی است؛ بنابراین با توجه به تولیدات فاخر صنایع دستی در استان عدم وجود مکان ثابت برای عرضه محصولات یک معضل بسیار مهم است که در راستای رضایت‌مندی هنرمندان صنایع دستی این مهم باید عملیاتی شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم، بیان کرد: با مرمت یک خانه تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر۳ میلیارد تومان دبیرخانه شهر ملی انگشتر جنب بیت امام خمینی(ره) با عنوان “چهارسو هنر” مختص فروش صنایع دستی به ویژه انگشتر افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹ نشان ملی مرغوبیت کالا را برای هنرمندان اخذ کردیم، تصریح کرد: ۴۴ قطعه زمین در شهرک ثامن به هنرمندان منبت کار واگذار شده است و می‌تواند به عنوان یک مجتمع کارگاهی برای هنرمندان منبت کار که در کاسه‌گری مستقر هستند نظم ایجاد کند.

نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه با معرفی سوغات قم به زائران در این زمینه گردش مالی بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی رقم می‌خورد، گفت: مطالعه و پژوهش خوبی در حوزه سوغات زائر و متبرکات صورت گرفته است و به دنبال اجرای آن هستیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم تاکید کرد: تقویت و ایجاد ۱۲ فروشگاه‌ صنایع دستی، رونمایی از سایت فروش محصولات اینترنتی انگشتر با عنوان چهارسو هنر، تخصیص رقم ۹۰۰ میلیارد ریال سهم ابلاغی تبصره ۱۶ برای هنرمندان استان، برگزاری نشست‌های تخصصی برای هنرمندان، حضور هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از جمله فعالیت‌هایی است که در سال گذشته رقم خورد.

وی عنوان کرد: علی اکبر رمضانی، هنرمند قلمزنی روی انگشتر توسط وزیر میراث فرهنگی تجلیل شد و این از افتخارات صنایع دستی استان قم در سال گذشته بوده است.

نصر اصفهانی یادآور شد: واگذاری ۵۰ قطعه زمین به هنرمندان منبت‌کار در شهرک ثامن، برگزاری ۳ نمایشگاه‌های موقت و نوروزی، معرفی هنرمندان جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ با مبلغ ۴۰ میلیارد تومان، معرفی ۸۰ مورد مشاغل خانگی جهت دریافت تسهیلات، ثبت اطلاعات ۲۰ نفر از متقاضیان اشتغال روستایی و فراگیر جهت دریافت تسهیلات کم بهره از جمله برنامه‌هایی است که پیگیری خواهیم کرد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم تاکید کرد: ایجاد خانه هنرمندان مستقر در خانه تاریخی زند، تجهیز و راه‌اندازی دبیرخانه صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنایع دستی، تجهیز و راه‌اندازی پنج شنبه بازار مجموعه مقابر گنبد سبز، برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی در استان با همکاری استان‌های منطقه مرکزی، برگزاری دوره‌های آموزش صنایع دستی برای شاغلین صنایع دستی از جمله برنامه‌های پیشنهادی معاونت صنایع دستی در سال ۱۴۰۳ است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا