سیاسی

نماینده مردم تهران:اجرای کامل حقابه هیرمند تضمین‌کننده منافع متقابل ایران و افغانستان است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند در راستای دیپلماسی فعال دولت سیزدهم انجام شد، گفت: اجرای کامل حقابه هیرمند تضمین کننده منافع متقابل ایران و افغانستان است.

محمد اسماعیل کوثری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه پارلمانی ایرنا، درباره آخرین پیگیری ها در حقابه هیرمند گفت: بحث حقابه هیرمند یک قرارداد قانونی دو طرفه است لذا مسئولان کشور افغانستان باید این قرارداد را عملیاتی کنند همان طوری که جمهوری اسلامی در رابطه با عراق این کار را انجام می دهد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه اجرای کامل حقابه هیرمند به نفع دو ملت و تضمین کننده منافع متقابل ایران و افغانستان است، بیان کرد: یک دوم آن چیزی که قرار بود در اختیار ایران قرار گرفته است و مسئولان افغانی باید در مورد بقیه این حقابه حُسن نیت نشان دهند چون این حق ملت ایران است و آنها می خواهند با افغان ها رابطه برادرانه داشته باشند و نباید این مساله باعث بدبینی طرفین شود.

کوثری با اشاره به شیطنت رسانه ای برای سوء استفاده از این موضوع بیان داشت: رسانه های غربی طوری عمل می کنند که ملت ها را به جان هم بیندازند، اما ما آگاهانه این مساله را پیگیری می کنیم و از مقامات کشور افغانستان انتظار داریم که به مفاد این قرارداد پایبند باشند.

وی با بیان اینکه پیگیری حقابه ایران در رود هیرمند در راستای دیپلماسی فعال دولت سیزدهم انجام شد، گفت: آیت الله شهید رئیسی نسبت به پیگیری این موضوع بسیار مصمم بود و تاکید داشت که موضوع حقابه ایران از رود هیرمند باید حتما عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، کاظمی قمی نماینده رئیس جمهور در خصوص آخرین وضعیت حق آبه ایران از افغانستان بیان کرده بود که ما در سال آبی جاری در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ هجری شمسی، با توجه به اینکه امسال سال نرمال آبی بود تا امروز نزدیک به نیمی از حق آبه ملت ایران محقق شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا