آموزش و پرورش

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش‌وپرورش استان اصفهان

ایسنا/اصفهان اجرای طرح رتبه‌بندی ۴۷ هزار معلم استان اصفهان، احداث و تجهیز روزانه سه کلاس درس در استان اصفهان، استخدام ۳۰ هزار معلم در استان اصفهان و ساخت ۳۳ هنرستان در جوار صنعت برای نخستین بار در کشور برخی از دستاوردهای شاخص ۳۳ ماه خدمت دولت مردمی در حوزه آموزش‌وپرورش استان اصفهان محسوب می‌شود.

آموزش و پرورش در طول زمان، فراز و فرودهایی داشته است. تعلیم و تربیت موضوعی تعطیلی‌بردار نیست و آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد در این عرصه شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش کل کشور بوده است، سال گذشته با بحرانی مواجه شدیم که متاسفانه به واسطه آن یک ماه سال تحصیلی در کل کشور با اختلال مواجه شد، هر چند در استان اصفهان تلاش شد تا با استفاده از نیروهایی که هنوز قبولی آنها قطعی نشده بود، این مشکل کنترل شود و البته این رویه در کل کشور هم اجرایی شد و بعدا ۹۰ درصد این افراد پذیرفته شدند.

 

همچنین ماده ۱۸ انبوه‌سازان دولتی و خصوصی را مکلف می‌کند که به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه ۱۲ کلاسه برای دانش‌آموزان آن منطقه آماده کنند، البته برخی اختلاف نظرها و اختلاف برداشت‌ها از قوانین وجود دارد و در برخی از نقاط استان و کلان‌شهر اصفهان، به ویژه شهرهای جدید، واحدهای مسکونی زیادی توسط انبوه‌سازان ساخته شده اما فضای آموزشی مورد نیاز تامین نشده است. آموزش و پرورش نهادی مهم، اثرگذار و اساسی است و توجه ویژه به این نهاد، اوقات و احوال جامعه را مطلوب می‌کند. در ادامه به برخی از دستاوردهای دولت شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه آموزش و پرورش استان اصفهان اشاره می‌شود.

 

اجرای طرح رتبه بندی ۴۷ هزار معلم استان اصفهان

 

رتبه‌بندی یکی از مطالبات معلمان در راستای اجرای سند بنیادین تحول است و هدف آن ارتقاء فرآیند یاددهی و یادگیری است، لایحه رتبه‌بندی معلمان برای یک دهه قبل است و از آن زمان باید اجرا می‌شد اما بنا به دلایلی این طرح عملیاتی نشده بود، از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم با اهتمام و همتی که وجود داشت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان مورد رسیدگی جدی قرار گرفت.

 

دولت مردمی با اهتمام به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بجامانده از دولت‌های قبلی، این طرح را برای ۴۷ هزار معلم استان اصفهان اجرا کرد.

 

احداث و تجهیز روزانه ۳ کلاس درس در استان اصفهان

 

در راستای نوسازی، توسعه، تجهیز و ساخت مدارس در دولت سیزدهم، با همت خیران روزانه سه کلاس درس در نواحی و مناطق مختلف استان اصفهان از جمله آران و بیدگل، برخوار، چادگان، خوانسار، زرین‌شهر، دهاقان، خمینی‌شهر، فریدن، فریدونشهر، کاشان، مبارکه، میمه، نائین و نواحی ۴، ۵ و ۶ احداث شده است.

 

استخدام ۳۰ هزار معلم در استان اصفهان

 

امسال شاهد برخی تغییرات بودیم و آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش زودتر شروع شدند، علاوه بر این سهمیه‌های استخدامی نسبت به قبل افزایش یافت به گونه‌ای که در دولت سیزدهم فرایند استخدام بیش از ۳۰ هزار معلم در استان اصفهان به انجام رسید. با تمام این تفاسیر ما همچنان در بحث تامین نیروی انسانی با چالش و بحران مواجه خواهیم بود، با این حال خوشبختانه وضعیت نیروی انسانی نسبت به گذشته بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است.

 

ساخت ۳۳ هنرستان در جوار صنعت برای نخستین بار در کشور

 

ایده هنرستان‌های جوار صنعت از استان اصفهان آغاز و تبدیل به الگویی برای سراسر کشور شد، در دولت سیزدهم برای نخستین بار در کشور، عملیات احداث و ساخت ۳۳ هنرستان در جوار صنعت برای کاربردی‌سازی علوم و کاهش فاصله مهارت‌آموزی و بازارکار در استان اصفهان آغاز شد.

 

یکی از چالش‌های حوزه آموزش در کشور ما، این است که آموزش و صنعت هر یک مسیر خود را می‌روند و به همین دلیل، گاه شاهد تحصیل‌کردگان بدون مهارت و بیکار در جامعه هستیم و از دیگر سو، صنعت نیز نیازمند کارگران ماهری است که آن‌ها را نمی‌یابد و در قالب این طرح، ارتباط و اتصال صنعت و آموزش اتفاق خواهد افتاد.

 

دانش‌آموز مباحث تئوری را در کلاس درس و مباحث عملی را در کارخانه فرا خواهد گرفت که موجب تربیت کارگر ماهر برای صنعت و تأمین شغل قطعی برای دانش‌آموز خواهد شد و در حقیقت، دانش‌آموزان در این مدرسه تجربه و تخصص را درکنار هم فرا خواهد گرفت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا