بین الملل

فرجی راد:

دلایل پیشتازی حزب کارگر در انتخابات انگلیس/ تأثیر اختلافات محافظه‌کاران بر آینده سیاسی لندن

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: انگلیس با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو است و همین مسأله برای حزب کارگر یک مؤلفه مثبت به حساب می‌آید.

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به برتری حزب کارگر نسبت به حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌های انتخاباتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از ماه‌ها قبل گفته می‌شد که رهبر حزب کارگر از ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌های انتخاباتی جلوتر است و همین موضوع نشان می‌دهد که حزب کارگر به احتمال زیاد پیروز انتخابات سراسری آتی خواهد شد. در این میان ریشی سوناک هم به نوعی می‌خواهد با کارت مهاجران و اعزام آنها به رواندا در این ایام به نفع خود و حزب محافظه‌کار بازی کند تا در نهایت بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند که البته تصویب این موضوع در پارلمان عوام انگلیس هم واکنش‌های تندی را علیه وی رقم زد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی، انگلیس با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو است و همین مسا‌له برای حزب کارگر یک مؤلفه مثبت به حساب می‌آید. باید به این موضوع توجه داشت که در اروپا و آمریکا، اقتصاد و معیشت حرف اول را می‌زند و حالا وضعیت لندن هم در این میان مناسب نیست و چالش‌های اقتصادی زیادی را تجربه می‌کند. در مورد مهاجرت هم باید بگویم که اروپا در خصوص مواجهه با این موضوع یکدست نیست. حتی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا هم این مسأله را به وضوح مشاهده کردیم، اما ریشی سوناک، نخست‌وزیر فعلی هم نتوانست با اهرم مهاجران مردم را فریب بدهد، بلکه مسائلی مانند پیامد جنگ اوکراین و موضوعات اقتصادی هم به حدی زیاد شده که در داخل لندن صدای معترضان بلند شده است.

این تحلیلگر مسائل اروپا تصریح کرد: در این راستا و در اتمسفر سیاسی اروپا بحث بر سر این است که مردم این سوال را مطرح می‌کنند که دولت‌های اروپایی تا چه حد باید از اوکراین دفاع کنند و قرار است این روند تا چه زمانی و با چه هزینه‌هایی پیش برود؟ به همین جهت آنها اعتقاد دارند که جنگ اوکراین باعث تورم ۹ تا ۱۰ درصدی در اروپا شده و به همین جهت اعتراض‌ها زیادی شده است. در این راستا باید متوجه باشیم که در درون حزب کارگر و در دوران رهبری جرمی کوربین بر این حزب، اختلافات به حدی زیادی شد که وی از رهبری حزب کناره‌گیری کرد و در نهایت استارمر به جای وی روی کار آمد و در آخر توانست حزب کارگر را سر و سامان دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که درون حزب محافظه‌کار هم طی سال‌های گذشته اختلافات زیادی رخ داده و شکاف‌های زیادی در این جناح میان اعضای آن به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که چندین‌بار شاهد تغییر نخست‌وزیر از سوی این حزب بودیم و اخیراً هم نظاره‌گر اختلافات و حتی جدا شدن اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس از بدنه این جریان بودیم که ادامه اختلافات در این کشور را نشان می‌دهد. به همین جهت در نهایت حزب محافظه‌کار هم با گذار از این روند و وضعیت، سعی می‌کند که در آینده نه چندان دور خود را بازسازی کند و وارد ریل اصلی شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا