پرطرفدارسیاسی

گفت‌وگو در استودیو مثبت و منفی پلاس

سروری: مناظرات تعیین کننده است/نامزدهای جبهه انقلاب در شرایط «اضطرار» ، تصمیم می‌گیرند

رئیس ستاد تهران علیرضا زاکانی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری معتقد است که زاکانی سایر نامزدهای این انتخابات را صالح اما خودش را اصلح می‌داند؛ او همچنین می‌گوید که زاکانی معتقد است که در دوره قبل به نفع آقای رئیسی انصراف داده است و اگر در این دوره برنامه‌های او بهتر است، دیگران باید به نفعش انصراف دهند.

پرویز سروری از اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی یکی از احزب اصولگرا است؛ حزبی که در سال ۱۳۸۷ تشکیل شد و در نخستین انتخاباتی که در مسیر خود داشت یعنی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ از محمود احمدی نژاد حمایت کرد. او که سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و همچنین دوره چهارم شورای شهر تهران را دارد در چهارمین دوره فعالیت حزب متبوع خود، پس از ۳ دوره جا پای علیرضا زاکانی گذاشت و یک سال به عنوان دبیر کل این جریان سیاسی فعالیت کردو هم اکنون نیز در ششمین دوره شورای شهر تهران عضویت دارد.

او که طی روزهای گذشته و پس از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به جمع حامیان علیرضا زاکانی یکی از ۶ نامزد این انتخابات پیوست و عهده‌دار مسئولیت هماهنگی ستاد استانی او در استان تهران شده است، با حضور در استودیوی ایسنا و شرکت در برنامه «مثبت و منفی» این خبرگزاری به پرسش‌هایی درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پاسخ داد که برخی از جملات مهم آ» به این شرح است:

زاکانی می‌گوید چرا کنار بکشم؟

 

مناظرات می‌تواند نشان دهد که چه کسانی در توجه مردم هستند

 

در این دوره آقای زاکانی می‌گوید من هم برنامه دارم و هم تجربیه حضور در شهرداری

 

اصلاح‌طلبان متوجه شده‌اند که قهر آن‌ها اصلاً ارزشی ندارد و مردم راه خودشان را می‌روند

 

مراسم تشییع پیکر آقای رئیسی ارتباط تنگاتنگ حاکمیت و مردم  در جمهوری اسلامی را به اثبات رساند

 

پیش از این نیز پرویز امینی جامعه‌شناس و محمد صادق کوشکی از اساتید دانشگاه با حضورهایی جداگانه در استودیو منفی و مثبت پلاس ایسنا با محوریت انتخابات ۱۴۰۳ با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو کردند.

 

متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با پرویز سروری را در ادامه می‌خوانید:

 

– تحلیل جنابعالی درباره مسأله انتخابات پیش‌رو چیست؟

 

مردم ما در حال سپری کردن تجربه‌ی بسیار نادری هستند و این یک انتخابات ۵۰ روزه است که مهمترین انتخابات سیاسی کشور محسوب می‌شود؛ انتخاباتی که عموماً یک سال برای آن زمینه‌سازی می‌شد و مردم برای حضور در این انتخابات آماده می‌شدند اما با توجه به اتفاق بسیار ناگواری که پیش آمد و رئیس جمهور به شهادت رسید، بر اساس قانون باید حداکثر ۵۰ روز این انتخابات برگزار شود. طبیعی است آماده سازی افکار عمومی و معرفی نامزدهای انتخاباتی خیلی مشکل اما حساس است. این موضوع را باید در کنار آن بگذاریم که کشور ما در یکی از مقاطع بسیار حساس تاریخی خود قرار گرفته است؛ الان در همسایگی جمهوری اسلامی جنگی مشاهده می‌کنیم که زمینه‌های ممکن یک جنگ منطقه‌ای و حتی جنگ جهانی را به وجود بیاورد؛ الان درگیری‌های بین روسیه و اوکراین که به اروپا و همچنین آمریکا نیز منتقل شده است، بعضی از محدودیت‌ها را برای اوکراین درباره روسیه برداشته است و همچنین در این درگیری طرفین علیه همدیگر تهدیدات هسته‌ای مطرح می‌کنند.

 

۳ سال است که هم افزایی در کشور را تجربه کردیم؛ طبیعی است که رهبر انقلاب بر اساس این شاخصه‌ها می‌فرمایند دولت آقای رئیسی باید تداوم پیدا کند یعنی اقتدار و عزت مردم ایران و همچنین افول قدرت آمریکا باید تداوم پیدا کند و همه اینها در انتخاب مردم ایران تجلی پیدا می‌کند

 

از طرف دیگر موضوع طوفان الاقصی و عملیات بزرگی که رزمندگان فلسطینی انجام دادند را پشت سر گذاشتیم و این رزمندگان تقریباً ارتش پنجم دنیا را زمین‌گیر کردند. امروز شرایط و تنش‌های بسیار بالایی در منطقه وجود دارد و می‌بینیم که برای تقریباً اولین بار عملیات مشترکی بین یمن و مقاومت عراق علیه ناو آمریکایی و بندر حساس اقتصادی اسرائیل انجام می‌شود و آنها نمی‌توانند جواب دهد؛ اینها نشان می‌دهد که منطقه مانند یک انبار باروت است که ممکن است یک جرقه انفجار مهیبی را ایجاد کند؛ از یک طرف موضوع اوکراین و روسیه مطرح است و از طرف دیگر موضوع اسراییل و دردانه آمریکا مطرح است که امروز به خفت و خواری کشیده شده و هر لحظه ممکن است دست به اقدامات غیر حسابگرانه‌ای بزند و منطقه دچار تنش و آشوب شود.

 

جمهوری اسلامی ایران  در تعادل بخشی و همچنین تنظیم و هماهنگی منطقه‌ای نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ از زمان دولت شهید رئیسی شاهد اتفاقات بسیار موثر و مفیدی در منطقه بوده‌ایم. تمام تلاش‌های آمریکا و اروپا و جهان نظام استکبار و سلطه مبتنی بر آن بود که با عنوان‌های نامعتبر به جمهوری اسلامی نظیر تروریست، حمایت از تروریسم و حقوق بشر و موضوعاتی که در گوش عالم کرده بودند، ایران را کشوری نامعتبر معرفی کرده بودند اما با شهادت شهید رئیسی تشییع عظیمی که برگزار شد، توطئه‌های آنها نقش بر آب شد؛ حضور مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت نشان داد که ایران مهد دموکراسی است و وقتی مردم یک کشور برای مراسم تشییع رئیس جمهور خود می‌آیند، بیانگر این است که او محبوب و منتخب مردم بوده است درحالیکه یک تروریست هیچ گاه محبوب مردم نمی‌شود. از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که مقامات بیش از صد کشور دنیا به ایران آمدند تا تسلیت بگویند؛ این اتفاقات همه با دنیا حرف می‌زند و آنچه که آمریکا می‌خواست به عنوان نظام نامعتبر به دنیا معرفی کند، به معتبرترین نظام تبدیل شد. کشوری که قرار بود با تحریم های مختلف منزوی ترین کشور باشد امروز به کشور موثر و تاثیر گذاری تبدیل شده که آمریکا هم امروز اعتراف می‌کند هیچ حرکتی در منطقه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.

 

اگر در زمان اجرای عملیات طوفان الاقصی رئیس‌جمهوری غربگرا در کشور ما روی کار بود، حتماَ این اتفاقات به این صورت گسترده به وجود نمی‌آمد. وجود رئیس جمهوری که درک دقیقی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی و همچنین قدرت منطقه‌ای و مقاومت در منطقه و درک دقیقی از ضعف‌ها و ناتوانی‌های دشمن به‌ویژه رژیم صهیونسیتی دارد، باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون قدرت در منطقه معرفی شود و حتی حوزه نفوذ جمهوری اسلامی از منطقه گذر می‌کند و می‌بینیم امروز که سران نظام سلطه آمریکا مجبور می‌شوند درباره نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی واکنش نشان دهند؛ اینها همه نشان می‌دهد ایران در یک شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفته است.

 

در داخل طی ۳ سال گذشته شاهد آرامش و عدم اضطرار و حضور رئیس جمهور در بین مردم و آماده سازی برای برای رشد و ارتقا بوده‌ایم؛ ۳ سال است که هم افزایی در کشور را تجربه کردیم؛ طبیعی است که رهبر انقلاب بر اساس این شاخصه‌ها می‌فرمایند دولت آقای رئیسی باید تداوم پیدا کند یعنی اقتدار و عزت مردم ایران و همچنین افول قدرت آمریکا باید تداوم پیدا کند و همه اینها در انتخاب مردم ایران تجلی پیدا می‌کند؛ مردم چه انتخابی می‌کنند؟ آیا می‌خواهند روندی را که در تشییع رئیس جمهور شهید نشان دادند، ادامه دهند یا اینکه خدای ناکرده روند دیگری را انتخاب کنند که جمهوری اسلامی را از اوج قدرت و اقتدار و تنظیم مناسبات منطقه‌ای خارج کند؛ به همین دلیل است که این انتخابات بسیار حساس است.

 

اگر در این انتخابات نتوانیم دستاوردهای بزرگ را درست به مردم منتقل کنیم، ممکن است اتفاقی بیفتد که مردم شاهد ادامه این روند بسیار عزتمندانه نباشند.

 

این انتخابات آنقدر مهم است که می‌بینیم در شرایطی که اصلاح طلبان در چند انتخابات اخیر بر طبل تحریم و قهر می نواختند و رهبر اصلاحات یکی دو هفته قبل از شهادت شهید رئیسی در جلسه‌ای که داشتند، می‌گوید که وقتی ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند ما تصمیم گرفتیم که در کنار مردم قرار بگیریم اینک با اشتیاق وارد شدند؛ این موضوع نشان می‌دهد که با تشییع پیکر رئیس جمهور محبوب متوجه شدند که قهر آنها برای مردم اصلاً ارزشی ندارد و مردم راه خودشان را می‌روند و روند خودشان را طی می‌کنند؛ همچنین اقداماتی که منجر شد به کسب رتبه‌های درخشان برای جمهوری اسلامی شد، نشان می‌دهد که مولفه‌های اقتصادی در ایران همه تقریباً رو به رشد بوده است؛ می‌بینیم در شرایطی که کسانی که داعیه این را دارند که با برجام و رفع تحریم می‌توانستند مشکل اقتصاد کشور را حل کنند و حتی می‌گفتند که ما ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم و پولش را نیز نمی‌توانم برگردانیم، امروز دولت آقای رئیسی فروش نفت را روزانه به ۲ میلیون بشکه رسانده و پول آن را نیز وارد کشور و کشور را با اقتدار اداره می‌کند.

 

بنظرم باید با مردم صحبت شود و دستاوردهایی که در این ۳ سال عمر دولت آقای رئیسی به دست آوردیم، برای تداوم این حرکت عزت‌مندانه بیان شود و ان‌شاءالله کسی در مسند ریاست جمهوری قرار بگیرد که بتوانیم مسیر را ادامه دهیم؛ در این دوران هم طوفان الاقصی و هم وعده صادق را دیدیم؛ آقای پوتین می‌گوید که در وعده صادق بزرگترین قدرت موشکی دنیا در برابر بزرگترین پدافند دنیا قرار گرفت و این بزرگترین قدرت موشکی توانست تمام قدرت پدافندی دنیا را با عجز مواجه کند؛ همه‌ ای‌نها نکات حساسی است که باید به آن توجه کنیم؛ اگر در این انتخابات نتوانیم دستاوردهای بزرگ را درست به مردم منتقل کنیم، ممکن است اتفاقی بیفتد که مردم شاهد ادامه این روند بسیار عزتمندانه نباشند.

 

– مگر حاکمیت از مردم جدا هستند که جریاناتی مطرح کردند ما در کنار مردم می‌مانیم نه حاکمیت؟

 

اثبات این‌که در جمهوری اسلامی بین حاکمیت و مردم ارتباط تنگاتنگ و عمیقی وجود دارد همین مراسم تشییع پیکر آقای رئیسی است. آقای رئیسی نماد حاکمیت و رئیس جمهور کشور بود و شهادت مظلومانه ایشان با بازتاب و واکنش گسترده‌ای از سوی مردم انجام شد و مردم خودجوش اقدامی انجام دادند که در تاریخ سیاسی دنیا کم نظیر بود؛ مردم با حضور در مراسم تشییع شهدای خدمت نشان دادند با همه دغدغه‌هایی که در معیشت و مشکلات‌شان دارند اما به حاکمیت و مسئولان‌شان ارادت دارند و تعامل بسیار دقیق بین مردم و حاکمیت وجود دارد.

 

– در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری خروجی دولت آقای روحانی طوری بود که تعداد اندکی به خود اجازه دادند برای دولت سیزدهم ثبت‌نام کنند اما در این دوره می‌بینیم که ۸۰ نفر ثبت‌نام کردند؛ آیا با این گزاره که «آقای رئیسی به نوعی نه تنها امید را به کشور برگرداند بلکه این امید را به نخبگان سیاسی نیز بازگرداند و موجب گشایش سیاسی شد» موافق هستید؟

 

رئیس جمهوری که دائماً تلاش داشت که درهای جدیدی روی ملت ایران باز کند باعث شد اصلاح طلبان بفهمند که مجبورند که بازگردند و شعارهای گذشته خود پس بگیرند و امروز نیز می‌بینیم که با تمام قدرت وارد شدند.

 

احساسی که در اصلاح طلبان به وجود آمده بود، این بود که دولت را به گونه‌ای به آقای رئیسی منتقل کردند که جز نابودی و ناتوانی ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت؛ اگر گزارشی که آقای جهانگیری در جلسات انتهای دولت آقای روحانی داشت را مطالعه کنیم، می‌بینیم که او می‌گوید خزانه خالی  است و کالاهای استراتژیک در وضعیتی خطر هستند، بدهی‌های کشور زیاد است و پروژه‌ها در وضعیت توقف قرار دارند و کشور در حال فلج شدن است؛ تحلیل آنها این بود که دولت سیزدهم به زودی ساقط می‌شود و این ناتوانی به جریان انقلابی منتقل می‌شود که این جریان نتونسته کشور را اداره کنند. گزارش‌های روشنی وجود دارد که اینها منابع را از قبل پیش‌خور کرده بودند اما این دولت آمد و امیدبخشی کرد؛ دولتی که اصلاً به خودش اجازه نمی‌داد که بگوید نمی‌توانیم و نمی‌شود و به تعبیر رهبری آقای رئیسی تراز ریاست‌جمهوری را بالا برد؛ از ایشان مطلقاً کلمه منفی شنیده نشد بلکه همواره می‌گفتند که می‌توانیم.

 

امروز می‌بینیم که همه کشورها حتی کشورهایی که متحد استراتژیک آمریکا بودند با کشوری مثل ایران که تقریباً در منطقه منزوی شده بود، ارتباط برقرار کردند؛ ایران وارد شانگهای و بریکس و حلقه‌های بسیار منضبط مالی شد. موضوع پول واحد در کشورهای حوزه بریکس و شانگهای دلار را کاملاً با مشکل مواجه کرد. رئیس جمهوری که دائماً تلاش داشت که درهای جدیدی روی ملت ایران باز کند باعث شد اصلاح طلبان بفهمند که مجبورند که بازگردند و شعارهای گذشته خود پس بگیرند و امروز نیز می‌بینیم که با تمام قدرت وارد شدند.

 

– هر ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری امروز ادعا دارند که تصمیم‌شان ادامه راه شهید رئیسی در دولت آتی است؛ در کنار این می‌بینیم برخی جریانات سیاسی و افراد نظیر خانم معصومه ابتکار سعی دارند با بیان اظهارات توهین آمیز، مسیر جدید را طراحی و ترسیم کنند، تحلیل شما در این زمینه چیست؟

 

باعث تعجب است درحالی که ما از کاندید آن‌ها می‌شنویم که می‌گوید می‌خواهیم دولت آقای رئیسی را ادامه دهیم اما اظهاراتی مواضعی که از این‌ها شنیدیم دائماً در جهت تضعیف دولت آقای رئیسی بوده است؛ اظهاراتی نظیر «رئیس جمهوری اجباری» یا همچنین اظهاراتی  که متاسفانه سرکار خانم ابتکار در اوج توهین و تحقیر آقای رئیسی عنوان کردند نشانگر تحلیل درونی اینهاست که قطعاً با شرایط جدید تناسبی ندارد اما اینکه بخواهند بگویند ما ادامه دهنده راه رئیسی هستیم  نمایانگر قدرت حرکتی بود که آقای رئیسی داشت؛ اینها نمی‌توانند حضور میلیونی مردم برای مراسم تشییع شهید رئیسی را نادیده بگیرند و احساس می‌کنند که امروز باید یک همانی بین خودشان و آقای رئیسی را بی توجه به ۳ سال چوب لای چرخ گذاشتن و ارائه تحلیل‌های منفی علیه آقای رئیسی، ادامه دهند.

 

– به نظر شما در انتخابات پیش رو آیا رئیسی نمایی برگ برنده نامزدهای انتخابات می‌شود؟

 

تقریبا همین است و در همه کاندیداها می‌بینیم که این اتفاق در حال رخ دادن است و حتی می‌بینیم کسانی که رویکردهای‌شان مخالف دولت آقای رئیسی بوده هم مدعی حمایت از این مسیر شدند تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که دل من سوخت؛ چراکه دیدم امروز کسانی در حال تعریف و تمجید از آقای رئبسی هستند که بیشترین مخالفت‌ها را با ایشان داشتند. به نظرم باید به  این مسیر نگاه کنیم و ببینیم کدام یک از این ۶ نامزد بیشترین تشابه را با رویکردهای دولت رئیسی دارد تا آن منویاتی که رهبری فرمودند، تحقق پیدا کند.

 

– به نظر جنابعالی با توجه به آنچه که تاکنون از نامزدهای انتخابات مطرح شده است، اظهارات کدام کاندیداها، به گفتمانی تبدیل شده که اقبال مردمی را کسب کرده باشد؟

 

فرآیندهای انتخاباتی در کشور ما با گذشته‌ای که در ادوار گذشته داریم، مسیری را طی می‌کند که گاهاً در ایستگاه‌های مناظرات پدیده‌هایی را معرفی می‌کند که می‌توانند به سرعت روند رو به رشد خود را نشان دهند؛ الان اظهار نظر درباره پرسش مطرح شده امکان پذیر نیست و نامزدها به تازگی مسیر خود را آغاز کردند و درحال اعلام مواضع و توانمندی و معرفی خود به جامعه هستند؛ باید منتظر مناظره‌های تلویزیونی باشیم و این مناظرات می‌تواند نشان دهد که چه کسانی در توجه مردم هستند.

 

– کدام گزاره‌ها و گفتمان، آرا را به سمت سبد رای نامزدهای انتخابات سرازیر می‌کند؟

 

باید ببینیم که کدام ویژگی‌ها باعث شد آقای رئیسی موفقیت‌هایی را کسب کند و مورد اقبال مردم قرار بگیرد؛ ایشان شخصیتی داشت که هیچ موقع کشور را مبتنی بر اضطرار اداره نکرد و همیشه پیام آرامش و آسایش  و روند رو به رشد را به جامعه منتقل می‌کرد؛ رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که این روند را طی کند و کسانی که جامعه را با تنش و اضطراب اداره می‌کنند به شدت مردم را آزار و اذیت می‌دهد. در بین این ۶ نفر کسی باید انتخاب شود که این قابلیت و توانمندی داشته باشد که کشور را در شرایط آرامی و عدم اضطرار جلو ببرد. هم‌چنین رئیس جمهور باید فرد شجاعی باشد؛ نباید وجود مافیاهای قدرتی که در کشور شکل گرفته است و ای‌نها توانستند مانند اختاپوس در جاهای مختلف دست پیدا کنند و قدرت یابند و در مقابل تصمیمات نظام برای اعمال قانون قدرت ایستادگی داشته باشند را نادیده بگیریم؛ به نظرم رئیس جمهور باید فردی باشد که توانایی همراه با شجاعت داشته باشد تا بتواند به دل کانون‌های قدرتی که می خواهند در مقابل مردم قدرتی گروهی برای خود ایجاد کنند و با رانت و فساد منابع ملی را به منابع شخصی خود تبدیل کنند، بزند. همچنین به نظرم مهم است که علاوه بر  برنامه به کارنامه افراد نیز توجه شود؛ کارنامه مبتنی بر برنامه مهمترین مسأله‌ای است که می‌تواند توانمندی فرد را برای اداره کشور نشان دهد.

 

– به نظر شما کدام یک از ۶ نامزد انتخابات امکان تبدیل به پدیده انتخابات شدن را دارند؟

 

کسانی می‌توانند به پدیده تبدیل شوند که نظام مسائل مردم را خوب بشناسند و برای آنها راهکارهای مشخصی ارائه کنند؛ یعنی بتوانند با زبان مردم صحبت کنند و راهکارهایی ارایه دهند که مبتنی بر اولویت‌های مردم و و برون رفت از مشکلات و معضلاتی باشد که مردم با آن مواجهند. این موضوع خیلی در تبدیل یک فرد به پدیده در انتخابات و اعتماد مردم به و تاثیر گذار است.

 

– در جریان رقابت‌های انتخاباتی، رقابت اصلی را میان کدام نامزدها می‌دانید؟

 

رقابت اصلی در مناظره ها مشخص می‌شود. من مسئول ستاد آقای زاکانی در استان‌ها هستم؛ در بررسی کارنامه او می‌بینیم که هرجایی که رفته، محل تحول بوده است؛ از ۱۵ سالگی تا انتهای جنگ حضور داشته و پس از جنگ نیز در دانشگاه به عنوان بسیجی فعالیت کرده است؛ ر آن زمان دو تحلیل درباره بسیج دانشجویی وجود داشته که یکی اردوهای دانشجویی برگزار کنند و دیگری اینکه نباید نسبت به مسائل سیاسی کشور بی توجه باشد و باید واکنش‌های متناسبت با حمایت سیاسی از نظام را داشته باشد؛ این کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که این مدل را می‌پسندند و ما می‌بینیم که این به بزرگ‌ترین کادر مدیریتی کشور تبدیل می‌شود و امروز در هر جایی از کشور، از مدیرانی حضور دارند که در زمان دانشجویی در بسیج دانشجویی عضویت داشتند.

 

همچنین آفای زاکانی زمانی که وارد مجلس شدند، برای اولین بار تحقیق و تفحصی از دانشگاه آزاد انجام دادند که بزرگترین تحقیق و تفحص در کشور بود و موجب تحولی در کشور بود؛ آن زمان آقای هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد بود و خیلی سخت بود که کسی در این حوزه وارد شود؛ یادم می‌آید که چند هزار نفر وارد این تحقیق و تفحص شدند. آقای زاکانی همچنین درباره طرح سوال از وزیر اطلاعات نیز با وجود فشارها، ایستادگی کرد.

 

– با این تفاسیر از نظر شما یکی از بازیگرهای اصلی انتخابات ۸ تیر آقای زاکانی است؟ از نظر شما نامزد مقابل ایشان چه کسی است؟

 

قطعاً الان آقای پزشکیان، قالیباف و جلیلی می‌توانند مقابل او حضور داشته باشند؛ الان آقایان قالیباف و جلیلی چون در جریان گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارند مشابهت‌های زیادی با هم داریم و از سوی دیگر آقای پزشکیان از اردوگاه اصلاح طلبان است و فکر می‌کنم این تقابل می‌تواند میان این افراد و آقای پزشکیان ایجاد شود.

 

– نظر شما درباره آقایان پورمحمدی و قاضی‌زاده چیست؟

 

این افراد نیز باید تلاش خود را انجام دهند و ببینیم که چه برنامه‌هایی ارائه می‌کنند؛ طبیعتاً مردم برنامه‌ها را می‌شنوند و قضاوت خواهند کرد.

 

– بسیاری معتقدند که آقای زاکانی مانند دوره قبل یک کاندیدای پوششی است و قرار نیست تا آخر رقابت‌ها حضور داشته باشد و برخی نیز معتقدند سقف رأی او مشخص است و بیشتر نخواهد شد؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

 

انتخابات پیچیده است؛ در دوره قبل اصلاً قرار نبود که آقای زاکانی در انتخابات شرکت کند چراکه ایشان آقای رئیسی را اصلح می‌دانست و می‌گفت ضرورتی برای حضور من وجود ندارد اما نظر برخی از بزرگان این بود که شما بیایید و به آقای رئیسی کمک کنید؛ آن زمان نیز مشخص بود که تمام تلاش ایشان حمایت  از آقای رئیسی در انتخابات است و سهم و کار خود را در این زمینه انجام داد و همه هم معترفند که نقش ایشان برجسته و خوب بود؛ اما در این دوره آقای زاکانی می‌گوید که من هم برنامه دارم و هم کارنامه حضور در شهرداری تهران را دارم؛ ایشان طی این ۳ سال توانسته در همه آیتم‌ها رکورد بزند؛ چه در بودجه شهرداری که تقریبا چهار الی پنج برابر شده است و چه در زمینه حمل و نقل عمومی که دیدیم دیپلماسی شهری انجام شد؛ همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی با اعتماد آقای رئیسی اقدامات موثری انجام داد و در حوزه فضای سبز نیز شاهدیم که رکوردی در تهران زده شده است.

 

در حوزه های مختلف نگاه تحول آمیز و بدون توقف و مشارکت آفرین را مشاهده می‌کنیم؛ در حوزه مبارزه با فساد شاهدیم اقدامات بسیار موثری انجام شده است و در این زمینه بسیاری از املاک متعلق به مردم که در دست برخی افراد بوده به شهرداری بازگردانده شده است. همچنین  بدهی‌های شهرداری را از ۱۷۰ همت به ۸۱ همت رساندند و در همه آیتم‌ها رشد بسیار مطلوبی را به وجود آوردیم. ان‌شاءالله تا چند هفته دیگر اولین محموله حمل و نقل از چین نیز می‌رسد و تا شهریورماه این اتوبوس‌ها در تهران مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. این یک کارنامه ۳ ساله است که در همه زمینه‌ها بیانگر رشد است و می‌تواند به کل کشور تعمیم داده شود.

 

الان برداشت و توقع آقای زاکانی این است که در دوره قبل به نفع آقای رئیسی انصراف داده است و اگر در این دوره برنامه‌های من بهتر است، دیگران باید به نفع من انصراف دهند.

 

سوال- آیا در این دوره آقای زاکانی هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی خود را اصلح نمی‌داند؟

 

سایرین را صالح می‌داند ولی خودش را اصلح می‌داند برای همین نیز می‌گوید که چرا کنار بکشم؟ البته جریان انقلاب نشان داده که در زمان‌هایی که حساسیت‌های خاص وجود دارد حتماً این نگاه را دارند که اصل بر پیروزی جریان انقلاب است؛ الان برداشت و توقع آقای زاکانی این است که در دوره قبل به نفع آقای رئیسی انصراف داده است و اگر در این دوره برنامه‌های من بهتر است، دیگران باید به نفع من انصراف دهند. جریان انقلاب جریانی نیست که در یک موضوع متوقف شود؛ الان برنامه آقای زاکانی این است که تا ارائه برنامه‌ها برود و حتماً این برنامه‌ها می‌تواند مورد استقبال مردم بگیرد و نتیجه این خواهد بود که مردم به انتخابی درست دست یابند اما اگر اضطراری ایجاد شود طبیعتاً همه‌ این ۵ نفر حتما یک اقدام مهم انقلابی انجام خواهند داد؛ اما آنچه الان آقای زاکانی به آن اعتقاد دارد این است که روند را ادامه دهند و تا انتها مسیر را طی کند.

 

– به نظر جنابعالی آیا تیم‌سازی آقای زاکانی می‌تواند جامعیت اقتصادی و فرهنگی داشته باشد؟

 

طبیعتاً کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید در همه عرصه‌ها ظرفیت و توانمندی داشته باشد و افرادی را مورد نظر داشته باشد که با آن ها بتواند برنامه‌های خود را تدارک ببیند. می‌دانم که در همه حوزه‌ها، کمیته‌هایی تشکیل شده که درحال برنامه‌ریزی در بخشهای مختلف هستند و به تعبیر عامیانه برنامه‌ها درحال چکش کاری است.

 

سوال- نظرتان درباره این افراد چیست؟

 

پزشکیان: پزشک

 

پورمحمدی: شخصیتی به اصلاح تو در تو و خیلی رمزگونه

 

جلیلی: پاکدست و اخلاق مدار و ساده‌زیست

 

زاکانی: کارآمد و تحول گرا

 

قاضی زاده: یاور شهدا

 

قالیباف: کارآمد

 

– با توجه به توضیحاتی که گفتید آیا امکان دارد که آقای جلیلی با آقای زاکانی ائتلاف کند؟

 

حتماً تلاش‌مان را می‌کنیم و جزو  بدیعیات انتخابات است اما تا جایی که اطلاع دارم  ایشان الان مصر هستند که مسیر خود را ادامه دهند.

 

– نظرتان درباره این شعارها چیست؟

 

برای ایران: طبیعتاً همه کاندیداها اقدامات‌شان برای ایران و سربلندی ایران است

 

دولت قرار، عدالت، ثروت و قدرت : بنظرم شعار خوبی است اما اینکه آیا امکان اجرای آن وجود دارد باید مبتنی بر  برنامه بررسی کنیم.

 

یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش باشکوه‌: شعار خیلی جذب کننده و خوبی است

 

دولت خدمت: دولتی که انشاءالله تلاش می‌کند همه ظرفیت‌های کشور را برای ارتقای خدمت فراهم کند

 

دولت مردم و خانواده: تلاش این دولت بر این است که موضوع اولویت دار مردم را در بخش خانواده تامین کند

 

خدمت و پیشرفت: شعار همیشگی آقای قالیباف است و امیدواریم هر دو حاصل شود

 

– در پایان لطفاً اظهارات خود را جمع بندی کنید.

 

این انتخابات به دلیل شرایط خاصی که داریم بسیار مهم است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما در نزدیک قله قرار داریم؛ از پیچ‌های تودرتوی سخت عبور کردیم و شرایط برای رسیدن به قله آماده است. رهبری همچنین حدودً در ۲ سال قبل فرمودند که قدرت نظام بین‌الملل در حال انتقال است و باید توجه کنیم که در کجای این قدرت قرار است باشیم؛ در حاشیه یا در متن قدرت؟ بر همین اساس باید تلاش کنیم که در متن قدرت باشیم؛ روندی در این ۳ سال طی شد که ما معتقد به متن قدرت و نقش آفرینی در نظام جدید بین‌الملل هستیم؛ امیدوارم در انتخابات پیش رو این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم نقش خود را در ارتقای خدمت به مردم و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایفا کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا