اقتصادی

نظر کارشناس اقتصادی درباره مناظره‌ها

انتخاب کارگران نامزدی خواهد بود که برنامه قوی داشته باشد

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را جامعه کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند، گفت: جامعه کارگری بر اساس برنامه‌ها و فارغ از شعارهای پوپولیستی به نامزدها رأی می‌دهند و آن کسی که برنامه قوی و اجرایی داشته باشد در اولویت انتخاب کارگران خواهد بود.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی مناظرات و اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: معتقدم در مناظرات صرفا در حد گفتار و شعار بود و صحبت‌هایی هم که زده می‌شد، برنامه مدون و اجرایی را پیشنهاد نکردند اما جامعه کارگری بر اساس برنامه نامزدها را ارزیابی می‌کند و به آنها رأی می‌دهد و طبعا آن کسی که برنامه قوی و اجرایی داشته باشد در اولویت انتخاب کارگران خواهد بود.

تاکید بر اطلاع نامزدها از قانون کار در وعده‌های مربوط به کارگران

وی افزود: نامزدهای ریاست جمهوری باید بدانند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران را جامعه کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند و اگر در خصوص دستمزد، معیشت، کوچک شدن سفره‌ها و امنیت شغلی سخنی می‌گویند با تکیه بر قانون کار و پایبندی به آن باشد. قانون کار بعد از قانون اساسی دومین قانون مادر و مهم کشور به شمار می‌رود، بنابراین اگر کسی درباره امنیت شغلی، حقوق و دستمزد و معیشت وعده می‌دهد باید از قانون کار سررشته و اطلاع کافی داشته باشد.

این کارشناس حوزه کار اضافه کرد: اگر امروز جامعه کارگری با مشکل پایین بودن دستمزد، نبود امنیت شغلی و کاهش قدرت خرید روبه روست به دلیل عدم اجرای قانون کار خصوصا ماده ۴۱ قانون کار است لذا کمترین انتظار این است که رئیس جمهور آینده حتما در خصوص قانون کار و مفاد آن اطلاع داشته باشد و خود را ملزم و پایبند به آن بداند.

پرهیز از وعده‌های پوپولیستی و تورم‌زا

 

چمنی درباره تحقق وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری گفت: نامزدها باید از دادن وعده‌های غیرقابل اجرا و اصطلاحا پوپولیستی پرهیز کنند. سالهاست تلاش می‌کنیم تا تورم ناشی از نقدینگی‌ها را کاهش دهیم ولی برخی نامزدها از افزایش چندبرابری یارانه ها سخن می‌گویند. کسی که می‌گوید یارانه نقدی را بالا می‌برد، ممکن است نگاه و نیتش بالا رفتن تورم نباشد ولی تبعات افزایش تورم با اجرای چنین طرحی باید در نظر گرفته شود تا به زیان مردم نباشد.

 

این کارشناس حوزه کار پرداخت یارانه‌ها را یکی از عوامل موثر در ایجاد تورم دانست و گفت: ما در زمان جنگ تا این حد تورم نداشتیم و بعد از دوران جنگ تورم پایین بود اما پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و حامل‌های انرژی متاسفانه با رشد تورم مواجه بودیم. هیچ دولتی هم نتوانست آن را کنترل کند، بنابراین انتظار می‌رود نه تنها در حوزه کارگری، اشتغال و تورم بلکه در مباحث و موضوعات کلان‌تر برنامه مدون و جامعی کنند.

برنامه‌های ارائه شده جنبه عملیاتی داشته باشد

وی تاکید کرد: در کشورهای دیگر نامزدها باید برنامه بدهند و وعده و شعار جایی ندارد. اما اگر نخست وزیر یا رئیس جمهور بعد از مدتی نتوانست برنامه‌های خود را عملیاتی کند، مورد مواخذه قرار می‌گیرد و حتی تا برکناری پیش می‌رود.

 

چمنی گفت: توقع کارگران این است که هر کسی که تا قبل از برگزاری انتخابات به نفع مملکت، نظام و جامعه کارگری حرفی زد یا وعده و شعاری داد، از فردای روز انتخابات در جهت عملیاتی کردن آن تلاش کند. امیدواریم حداقل صحبت‌هایی که درباره معیشت و سفره مردم و پرداخت دستمزد متناسب با تورم می‌شود جنبه عملیاتی پیدا کند و مردم را از ناامیدی و بی اعتمادی دور کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا