اقتصادی

افتتاح بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر غرب آسیا در پالایشگاه آبادان

بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر غرب آسیا به‌عنوان آخرین حلقه بخش نخست طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان (فاز ۲) به ظرفیت روزانه ۴۲ هزار بشکه، به‌منظور تولید فرآورده‌های زیست‌محیطی سبک و دارای ارزش افزوده بیشتر، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش راه مردم به نقل از ایسنا، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه و غرب آسیا صبح امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

با راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر (شکست کاتالیستی غرب آسیا)، پالایشگاه آبادان، محصولات مرغوب و با استاندارد یورو ۵، منطبق با استانداردهای جهانی محیط‌زیست در جنوب غرب کشور تولید خواهد شد، همچنین با عملیاتی‌شدن آن، کیفیت گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه مطابق استاندارد یورو ۵ خواهد شد.

 

ظرفیت این واحد روزانه ۴۲ هزار بشکه است که با راه‌اندازی آن ۴۲ هزار بشکه از نفت کوره تولیدی پالایشگاه آبادان کاهش می‌یابد و به محصولات باارزشی نظیر گازمایع، نفتای سنگین و سبک شیرین، سوخت هواپیما و نفت گاز یورو ۵ تبدیل می‌شود و افزون بر ایجاد ارزش افزوده، به سبد محصولات این پالایشگاه تنوع می‌بخشد.

 

این طرح بسیار عظیم در دل پالایشگاه زنده آبادان و در قلب شهر آبادان اجرا شده که به‌طور طبیعی با حساسیت‌های زیست‌محیطی ویژه‌ای همراه است؛ به همین دلیل بزرگ‌ترین واحدهای بازیافت و جامدسازی گوگرد به ظرفیت روزانه ۶۳۰ تن، بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۵ و ۱۲۷ متر و کامل‌ترین تجهیزات ایمنی در آن استفاده شده است.

 

طبق اعلام وزارت نفت، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است و با توجه به طرح‌های بازسازی و نوسازی پالایشگاه آبادان به فاز ۲ معروف است، شامل پروژه‌های متعدد افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت از سال ۱۳۹۶ به دو بخش تقسیم شده و عملیات اجرایی بخش اول به اتمام رسیده است؛ اعتبار مصرفی بخش اول حدود یک‌میلیارد و ۱۰۰ هزار یورو و اعتبار موردنیاز بخش دوم بالغ بر یک‌میلیارد و ۷۰۰ هزار یورو پیش‌بینی شده است.

 

در بخش نخست، تعداد زیادی واحد فرایندی نظیر واحدهای تقطیر اتمسفریک نفت خام به ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه، تقطیر نفت خام در خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحدهای بازیافت گاز مایع، تولید نیتروژن مایع، تولید هوای فشرده، برج‌های خنک‌کننده آب در سال ۱۴۰۱ تکمیل شدند و در مدار تولید قرار گرفتند.

 

واحدهای باقیمانده و تکمیلی این بخش شامل واحد تولید و خالص‌سازی هیدروژن، واحد هیدروکراکر، واحدهای تصفیه آب ترش، تصفیه گاز ترش با آمین، بازیافت گوگرد و جامدسازی گوگرد، تولید آب صنعتی و مخازن است که هم‌اکنون واحد هیدروکراکر در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است و دیگر واحدها نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا