اجتماعی

لزوم ادامه ریل‌گذاری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دولت چهاردهم

این روزها شهروندان تهرانی از دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک رنج می‌برند، مشکلی که حل آن بدون حمایت و توجه دولت امکان پذیر نیست؛ دولت سیزدهم که پای کار آمد، با حمایت از مدیران شهری، دفتر توسعه حمل و نقل عمومی را ورق زد و آنطور که شهروندان انتظار دارند می‌بایست این روند در دولت بعدی نیز تدوام داشته باشد؛ هر چند که در برنامه‌های مفصل کاندیداها سخنی از حمل و نقل، ترافیک و…. به میان نیامد؛ اما قطعا ادامه راه دولت شهید آیت الله رئیسی در حمایت از روند نوسازی و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران می‌بایست، ادامه داشته باشد.

به گزارش راه مردم به نقل از ایسنا، متروی تهران در سه دهه اخیر همواره روند توسعه‌ای داشته است و طبق اعلام مدیران شهری به زودی علاوه بر تکمیل نواقص خطوط هفتگانه موجود و آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳ خط جدید مترو؛ کار ساخت تنها خط باقی مانده یعنی خط ۱۱ نیز به زودی آغاز می‌شود که با احتساب خطوط جدید ( ۸ تا ۱۱ مترو) و اتمام ایستگاه‌ها در خطوط ساخته شده، می‌توان گفت که قطار متروی تهران با ۵۰۴ کیلومتر مسیر ریلی و ۳۰۵ ایستگاه توقف می کند؛ با یک حساب سر انگشتی باید گفت که اگر خطوط جدید  ۸ تا ۱۱ مترو ساخته شوند، در کل ۴۴۳۱ واگن یعنی ۶۳۳ رام قطار برای ۱۰ سال آینده نیاز داریم تا سرفاصله حرکتی قطارها به استاندار جهانی ۲ تا ۲.۵ دقیقه برسد؛ اما در حال حاضر کمی کمتر از نصف واگن های مورد نیاز در خطوط مترو در حال فعالیت است و این کمبود شدید موجب نارضایتی متروسواران و توقف افزایش مسافران مترو شده است.

 

بر اساس قانون، تأمین واگن قطارهای شهری بر عهده دولت است و بر همین اساس در  ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه، دولت وقت در سال ۹۶ مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهرها تهیه کند که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌ها را بسازد و تحویل کلانشهرها دهد، اما این مهم یعنی ورود واگن‌های جدید به ناوگان مترویی تهران تاکنون محقق نشده است.

 

در سال ۹۶ مناقصه بین المللی ساخت این واگن‌ها برگزار شد که در نهایت شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما چند سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرایند تولید طولانی شد.

 

با پرداخت بخشی از پیش پرداخت و باز شدن LC و فعال شدن فاینانس، دولت سیزدهم با همکاری شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌های وزارت کشور توانست نه تنها قرار داد ۶۳۰ واگن را فعال کند؛ بلکه به تعداد این قرارداد اضافه شد و نهایتا مقرر شد تا ۷۹۱ واگن در قالب فوق الذکر تهیه شود که بر اساس آخرین خبرهای اعلام شده ماکات اولین واگن مترو از محل قرارداد با چین ساخته شده و قرار است کارشناسان ایرانی به چین سفر کرده تا آخرین وضعیت نمونه اصلی قطارهای مترو را چک کنند تا پروسه ساخت آن آغاز شود.

 

خرید ۷۹۱ واگن تنها اقدام مهم مدیریت ششم با کمک دولت شهید آیت الله رئیسی نبود؛ بلکه پا را فراتر گذاشته و با اتکا به توان متخصصان ایرانی آرزوی تولید قطارملی مترو را نیز محقق کردند و بررسی‌ها نشان داد که حداقل در شهر تهران با احتساب خطوط جدید  ۸ تا ۱۱ مترو، در کل ۴۴۳۱ واگن  یعنی ۶۳۳ رام قطار برای ۱۰ سال آینده نیاز است تا سرفاصله حرکتی قطارها به استاندار جهانی ۲ تا ۲.۵ دقیقه برسد؛ اما مشکلاتی همچون تحریم در تأمین واگن های مترو از طریق شرکت های خارجی باعث شد متولیان امر با تکیه بر ظرفیت و توانمندی شرکت های داخلی و دانش فنی متخصصان ایرانی ، به فکر ساخت قطار ملی مترو بیفتند و حالا مدتهاست که مسأله ساخت قطار ملی مطرح شده است.

 

تحقق آرزوی قطار ملی مترو بدون کمک و همکاری دولت امکان پذیر نبود و با تولی گری دولت ۲۵ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه بزرگ صنعتی گرد هم آمدند تا پروژه قطار ملی را رقم بزنند و در این میان دولت با اختصاص ۷۷ میلیون یورو تأمین مالی ۳۱۳ واگن ملی را تضمین کرد که در حال حاضر یک رام قطار تولید داخل فعال و در خط متروی پرند سیر می‌کند و بنا به گفته مسئولان امر دو رام قطار ملی مترو نیز تا آخر سال‌جاری وارد ناوگان خواهد شد.

 

حمایت‌های دولت سیزدهم تنها در حوزه مترو نبود؛ بلکه با کمک‌های دولت طلسم نخریدن اتوبوس‌های پایتخت نیز شکسته شد و دولت پذیرفت که سهم ۸۰ درصدی خود در تأمین اتوبوس‌های پایتخت را پرداخت کند و عزم و اراده موجود سبب شد که از میان قراردادهای اتوبوس، سهم شهرداری تهران بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس شد که تاکنون بیش از  ۲۷۱ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است و حمایت های دولت به اینجا ختم نشد و در بحث حمایت‌های مالی از شهرداری تهران برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی حمایت‌های خاصی انجام شد.

 

در بخش برقی سازی نیز دولت سیزدهم نقش تعیین کننده‌ای داشت، بگونه‌ای که با حمایت از شهرداری تهران، مدیران شهری را ترغیب کردند تا تاکسی، ون و اتوبوس برقی در پکیج خرید خود از چین قرار دهند.

 

با روی کار آمدن دولت جدید این توقع وجود دارد که حمایت‌ها از روند توسعه‌ای مترو کاسته و یا قطع نشود، محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه بر اساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی، آنها حل آلودگی هوا و ترافیک را دو دغدغه اصلی خود در شهر تهران دانسته و می‌افزاید: بر همین اساس حل این دو معضل در دستور کار قرار دارد و توانستیم با حمایت دولت سیزدهم و عزم راسخ مدیران شهری گام مهمی را در توسعه حمل و نقل عمومی که راه حل مشترک کاهش آلودگی هوا و ترافیک است؛ برداریم.

 

وی ادامه می دهد: کاری که تا به امروز انجام شده بدون کمک دولت امکان پذیر نبود و شهید آیت الله رئیسی نیز حمایت ویژه ای داشتند بگونه‌ای که در مورد تأمین واگن‌ها دولت فاینانس را تأمین کرد و در مورد واگن ملی نیز با دستور مخبر معاون اول رئیس جمهور ترک تشریفات صادر شده است و همچنین در مورد قرارداد موسوم به ۶۳۰ واگن نیز امیدواریم تا پایان سال یک را قطار چینی وارد کشور شود و تا سه سال آینده تمامی واگن‌های سفارش داده شده تولید و وارد چرخه شود.

 

هرمزی در مورد سرانجام قرارداد شهرداری با چین  در دولت آینده می‌گوید: درست است که ۸۰ درصد منابع از طریق یوزانس است؛ اما منابع یوزانس توسط دولت تضمین شده و ۲۰ درصد پیش پرداخت را نیز آنها پرداخت کردند و این ریل گذاری با کمک دولت بوده است و امیدواریم با آمدن دولت جدید این مسیر ادامه  داشته باشد؛ چرا که اولویت اصلی همه، کمک به آسایش مردم است.

 

معاون شهردار تهران در مورد اولویت‌های دولت جدید در حوزه حمل و نقل در کلانشهر تهران با بیان اینکه ریل گذاری به نحوی در این حوزه انجام شده که امیدواریم دولت جدید همین محور را با قدرت ادامه خواهد داد، می‌گوید: ادامه این مسیر به نفع مردم است و قطعا دولت بعدی ادامه دهنده این راه برای کمک به مردم و رضایت شهروندان است و اگر دولت ها آسایس و آرامش مردم را می‌خواهند می بایست که پیکج حمل و نقلی قطعا توسط دولت ادامه یابد؛ چراکه این مسیر برای مردم است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا