فضای مجازی

بایدها و نبایدها در فضای مجازی  

هشدار سرپرست معاومت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان   

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: اینترنت یکی از مهمترین و پرسودترین ابزار در اختیار بشر در عصر ارتباطات است اما اگر از آن به درستی استفاده نشود همین ابزار بسیار مفید می تواند به تهدیدی جدی برای زندگی و آبروی کاربران بدل شود.

شهزاد بهادری _اصفهان راه مردم آنلاین آنلاین_ سرهنگ مسعود طُریفی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص عمده ترین آسیب ها اظهار کرد: یکی از تکنولوژی هایی که امروزه بسیاری از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان و حتی کودکان را درگیر کرده صفحات، کانال ها و شبکه های اجتماعی موجود در فضای مجازی است که عدم آشنایی در خصوص استفاده صحیح از آن باعث بروز تهدید برای آنان شده است.

وی افزود: امروزه اینترنت خدمات بسیار گسترده را در اختیار بشر قرار داده و استفاده های مفیدی از آن  صورت می گیرد اما با این حال  اگر به درستی از آن استفاده نشود همین ابزار بسیار مفید می تواند به تهدیدی جدی برای زندگی و آبروی کاربران و استفاده کنندگان از آن ،مسلماً اگر موقع ورود به فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی تهدیدات و فرصت های آن را شناخته و بی مهابا عمل نکنیم کمتر در معرض خطر و آسیب خواهیم گرفت. در ادامه به تعدادی از آسیب های پیش آمده برای جوانان و نوجوانان در این شبکه ها اشاره کرده و راه کارهای آن را نیز متذکر می شویم.

اعتمادبی جا در شبکه های اجتماعی

وی ابراز کرد: یکی از آسیب های عمده در فضای مجازی اعتماد بیجا به افراد غریبه و کاربرانی است که در این شبکه ها با اهداف شوم و به قصد شیادی و یا کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی حضور دارند است. همواره این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که  هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و یا سایت های دارای چت آنلاین و دوست یابی، افراد غریبه می توانند کلاهبرداران و شیادانی باشند که با نیات پلید سعی دارند با شما ارتباط برقرار کرده  و از شما به هر نحو سوءاستفاده کنند.

جعل هویت افراد در فضای مجازی

طریفی با اشاره به اینکه یکی دیگر از معضلات فضای مجازی جعل هویت است، گفت: برخی افراد در فضای مجازی خود را شخصیت متفاوت از آن چیزی که هستندمعرفی می کنند تا با این روش اقدام به کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران کنند. بنابر این توصیه ما این است که به پیام ها، ایمیل ها و صفحات تبلیغی اعتماد نکرده و بدون تحقیق و بررسی با افراد در فضای مجازی وارد رابطه دوستانه و صمیمی نشوید.

انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

وی تشریح کرد: از دیگر آسیب های مهم شبکه های اجتماعی انتشار تصاویر شخصی و خصوصی افراد در پروفایل های مختلف شبکه های اجتماعی می باشد و می توان مهم ترین علت آنرا سهل انگاری خود کاربران عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه تذکر داد: اگر کاربران اینترنت از عکس های خود به خوبی محافظت کنند و آن هارا در شبکه های اجتماعی مجازی به اشتراک نگذارند مسلماً  مورد هتک حیثیت و سوءاستفاده دیگر کاربران نخواهند گرفت. وقتی کاربران عکس های شخصی و خصوصی خود را در این شبکه ها به اشتراک گذاشته عده ای فرصت طلب این تصاویر را برداشت نموده و از آن سوءاستفاده می کنند.

انتشار شایعات و شبهات در فضای مجازی

وی افزود: یکی دیگر از معضلات شبکه های اجتماعی انتشار شایعات و شبهات در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و مذهبی می باشد در مواجه با این مطالب و نوشته ها تا زمانی که در رابطه با آن موضوع تحقیق و تفحص کافی نکرده اید آنرا نپذیرید.

وی در پایان سخنان خود افزود: لازم به یاد آوری است که با وجود تمام خطرات و آسیب های شبکه های اجتماعی اگر به درستی از آن استفاده نمایید مورد سوءاستفاده قرار نخواهید گرفت پس بنابر این فضای مجازی را مانند فضای حقیقی درنظر بگیرید و رفتارهایی که در فضای حقیقی انجام نمی دهید را در فضای مجازی نیز انجام ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا