خط سرخ نظام؛ چرا اصرار بر مذاکره با «شیطان بزرگ» در تضاد با مکتب امام و رهبری است؟
گفتوگوی اختصاصی «راه مردم» با کارشناس مسائل بینالملل؛
خط سرخ نظام؛ چرا اصرار بر مذاکره با «شیطان بزرگ» در تضاد با مکتب امام و رهبری است؟
**راه مردم:** در روزهایی که فضای سیاسی کشور پس از حماسهی حضور مردم در عرصههای مختلف، رنگ و بوی عهدی دوباره با آرمانهای انقلاب گرفته است، مباحثی پیرامون سیاست خارجی و رویکردهای برخی مسئولان در قبال مذاکره با آمریکا به گوش میرسد. برای واکاوی این موضوع و تبیین تقابل این رویکردها با مبانی نظام، به سراغ جناب آقای **امیر فتحی، کارشناس حوزه بینالملل** رفتیم تا از منظر مکتب سیاسی امامین انقلاب و آموزههای قرآنی، این مسئله را بررسی کنیم.
صادقی-راه مردم: به عنوان نخستین پرسش، با توجه به فضای پس از شهادت رهبرانقلاب و پدر امت حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای شهید و حضور حماسی مردم، تحلیل شما از رابطه میان این حضور و انتظارات مردم از مسئولین چیست؟
**فتحی:** بسماللهالرحمنالرحیم. ببینید، آنچه از زمان شهادت مظلومانه «پدر امت رهبر شهید و بزرگمرد دنیای اسلام» از مردم منعکس شده، بر دو ستون استوار است: اول، حضور در صحنه و دفاع جانانه از حقانیت نظام؛ و دوم، مطالبهگری و تذکر وظایف به مسئولان. مردم نشان دادند که امانتداران واقعی مکتب خمینی کبیر هستند. سی و شش سال و شش ماه، سکان هدایت اجرایی کشور در دستان ایشان بود و پس از شهادت شان نیز مردم با حضور در خیابانها، این امانت را از گزند نامحرمان حفظ کردند. پیام روشن این حضور، تداوم مکتبی است که گام نخست آن «استقلال و عزتمندی» است.
صادقی-راه مردم: شما در یادداشتهای خود به این نکته اشاره داشتید که گاهی برخی مسئولان از خطوط تعیینشده عبور میکنند. آیا منظورتان تقابل رویکرد اجرایی با دیدگاههای کلان رهبری است؟
**فتحی:** دقیقاً همینطور است. اصل مطلقه ولایت فقیه، نقطه ثقل امنیت و هدایت نظام است. مردم به این امر اشراف کامل دارند. اما متأسفانه گاهی شاهدیم که برخی مسئولان گامهای خود را فراتر از حدود اختیارات و بدون عنایت به رهنمودهای امام کبیر، امام شهید و امام حی انقلاب برمیدارند. این اصرارهای بدون دلیل منطقی که فراتر از نظر رهبری جامعه اسلامی است، «خطر» است و به نوعی گم کردن راه محسوب میشود. مگر قانون اساسی ما بر مبانی قرآن کریم استوار نیست؟ قرآن کریم صراحتاً به مبارزه با ظلم و ستاندن حق مظلوم توصیه کرده است. امام حسین (ع) فرمود: «مرگ در راه عزت، جز زندگی جاوید نیست و زندگی با ذلت، جز مرگی فاقد حیات نیست».
صادقی-راه مردم: با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تفاهمنامهها که فرمودند «بنده علیالاصول نظر دیگری داشتم»، پرسش بسیاری از دلسوزان نظام این است که چرا با وجود این صراحتها، همچنان جریانی اصرار بر مذاکره با آمریکا دارد؟
**فتحی:** این همان پرسش کلیدی است. من از این عزیزان مسئول میپرسم: آیا شما دامنه علمی و «اعلمیت» کاملتری نسبت به رهبری جامعه دارید؟ اگر معتقدید مسیر شما درست است و راهبردهای کلان نظام اشتباه است، پس مبنای شما کجاست؟ آیا نعوذبالله قرآن، امام خمینی (ره)، رهبر شهید و امام حی جامعه اشتباه میکنند و تنها شما به حقیقت رسیدهاید؟
امام شهید در سخنرانیهای پس از شهادتشان با تأکید بر «مثلی لا یبایع مثل یزید»، مسیر را روشن کردند. رهبر شهید انقلاب همواره بر بدعهدی آمریکا تأکید داشتند. حال چرا اینقدر اصرار برای مذاکره با «شیطان بزرگ» برای برخی آقایان مهم است؟
صادقی-راه مردم: یعنی معتقدید این رویکرد به صلاح مردم نیست؟
**فتحی:** قطعاً. آیا این عزیزان مصلحت مردم را از امام امت بهتر درک میکنند؟ مذاکره با شیطان در کجای قرآن قید شده است؟ خداوند در آیه ۲۶ سوره ص میفرماید: «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ…». پیروی از هوای نفس، انسان را از مسیر حق گمراه میکند. رفتار برخی مسئولان که خارج از حوزه تبیینی نظام است، ذهنهای پرسشگر مردم را نسبت به انگیزههای درونی این افراد حساس کرده و این موضوع نیازمند بررسی دقیق و جدی است. مردم نامحرم نیستند؛ شفافیت در این حوزه، کمترین حق ملت است.
صادقی-راه مردم: جناب آقای فتحی، مسئولان اجرایی در مواجهه با انتقادات، اغلب واژهی «مصلحت» را به کار میبرند و معتقدند این مذاکرات در جهت منافع ملی است. اما شما در صحبتهایتان نوعی شکاف بین این «مصلحتسنجیها» و «خواستِ ملت» میبینید. تحلیل شما در این باره چیست؟
فتحی: ببینید، باید این واقعیت را برای مسئولان عزیز روشن کرد: این استیصالی که باب مذاکره را گشوده، بههیچوجه از جانب ملت قهرمان و شهیدپرور ایران نیست. اتفاقاً این قدرت و اقتدار ایران اسلامی است که ابرقدرت دنیا را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره کرده است. متأسفانه گاهی شاهدیم که مسئولان، این «اقتدار» را با «نیاز به امتیاز دادن» اشتباه میگیرند.
مسئله این است که پیامهای مدیریتی و راهبردی رهبر معظم انقلاب، بسیار دقیق و جامع است؛ البته اگر عقل و تدبیر برخی مسئولان، فراتر از فهمِ سادهانگاریهای خودشان باشد و واقعاً حاضر به مطالعه و عمل به آن باشند. مردم از مسئولان طلب شفافسازی دارند، اما آنچه میشنوند، توجیهاتی است که متأسفانه محتوای آن با ادبیات دشمن همخوانی دارد. این رفتار به چه معناست؟ وقتی میگویید مصلحت، آیا این مصلحت در راستای تامین منافع مردم ایران است یا خدایناکرده، شما را به وادیِ مدافعان منافع ایالات متحده کشانده است؟ مسئولین باید شفاف تعیین تکلیف کنند تا مردم هم تکلیف خود را با این عزیزان بدانند.
راه مردم: با این اوصاف، به نظر شما آیا شروطِ مطرح شده از سوی رهبری و مطالباتِ مردم، فصلالخطاب نیست؟ و اگر هست، چرا شاهدِ بروز رفتارهایی متناقض هستیم؟
فتحی: دقیقاً همینجاست که خطر ایجاد میشود. مطالبهی قاطع مردم این است که کلام رهبر جامعه در پیچوخمِ رفتارهایِ به ظاهر خیرخواهانه و غباری که عدهای هدفمند ایجاد کردهاند، محو نشود. حرکت این اجتماع عظیم، بر مبنای حرکت استراتژیک رهبری شهید و رهبری فعلی است و مردم هرگز اجازه نخواهند داد کسی با «راهبردهای فضایی» و زاییدهی ذهنِ خود، بستر ذلت و استعمارگری دشمن را فراهم کند.
دوره آزمون و خطای ملت در طول انقلاب سپری شده است. مردم آگاهند و اگر فعلاً خویشتنداری میکنند، به دلیل بصیرتشان است. آنها تمایلی ندارند که تجربههای تلخ تاریخی تکرار شود؛ سکوت عدهای و بیانات ابهامدار برخی دیگر، نمیتواند مردم را در سیطرهی جهل و ناکارآمدی غوطه ور کند. مسیر فعلی ملت، پیشروی به سوی قلهای است که مملو از عزتمندی، امنیت و پیشرفت است.
صادقی-راه مردم: به عنوان جمعبندی، لیست مطالباتِ صریح ملت از کارگزاران نظام برای پیشبرد این «جنگ دیپلماسی» چیست؟
فتحی: کارگزاران نظام باید بدانند که عمل به تفاهمنامه یا هرگونه رویکرد دیپلماتیک، باید در چهارچوب تحقق این انتظارات باشد:
۱. تبعیتِ بیچون و چرا از رهبری: این اولین و مهمترین اصل است.
۲. حفظ و تداوم آرمانهای گرانمایه مکتب امامین انقلاب.
۳. جنگ دیپلماتیک برای اخذ حق: ما از مسئولان توقع داریم همانطور که در میدان نظامی قدرتمند هستیم، در جنگ دیپلماسی نیز برای اخذ قانونی حق ملت ایران، با دست پُر ظاهر شوند.
۴. حفظ عزت و اقتدار در میدان: هم در میدان جنگ و هم در میدان دیپلماسی، عزت ایران اسلامی نباید خدشهدار شود.
۵. آتشبس و امنیت: آتشبس کامل و پایان جنگ در همهی جبههها و حفظ تمامیت ارضی کشورهای ایران و لبنان، اصلیترین مطالبه است.
۶. رفع تحریم و غرامت: تحریمها باید برداشته شود، پولهای بلوکهشده آزاد گردد و خسارتهای ناشی از جنگ باید به عنوان غرامت پرداخت شود.
۷. حاکمیت بر تنگه هرمز: حق حاکمیت کامل ایران بر تنگه هرمز باید توسط طرفهای مقابل به رسمیت شناخته شود.
اینها بخشی از انتظارات حداقلی مردم است و وظیفه مسئولینِ این نظام، ستاندنِ این مطالبات از متجاوزین است، نه امتیاز دادن به آنها.
صادقی-راه مردم: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.
پایان مصاحبه.
*این گفتوگو صرفاً بازتابی از دیدگاههای کارشناس مربوطه امیرحسین فتحی بوده و «راه مردم» آمادگی دارد دیدگاههای سایر صاحبنظران و مسئولان اجرایی را در این زمینه منتشر نماید.*
انتهای خبر/
بدون نظر! اولین نفر باشید