مافیا در بعضی جاها برای ما تصمیمگیری میکند
احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مگر حقوق کارگر یک بار افزایش پیدا نمیکند؟ اما چرا افزایش قیمتها به صورت لحظهای، روزانه، هفتگی و ماهانه اتفاق میافتد؟ ما باید این مسائل را با هم مقایسه کنیم.
این عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: به طور مثال میگویند حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند، بازار نیز به بهانه آن ۲۰ یا ۳۰ درصد قیمتها را افزایش میدهد. اما اگر بخواهیم واقعیت امر را ببینیم، این افزایشها، حتی اگر ۱۰۰ درصد هم باشد، نمیتواند آن تورم، گرانی و چنین مسائلی را جبران کند. ما به جای اینکه بازار را کنترل کنیم، به جای اینکه بتوانیم بازرسیهای خود را قویتر کنیم و اجازه افزایش قیمتهای بیرویه و سرسامآور را ندهیم، بعضی مواقع به دنبال این هستیم که صورت مسئله را مقصر بدانیم تا این که صورت مسئله را حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ممکن است بعضی مواقع مقایسه کنند و بگویند بنزین در کشور ما ارزان است؛ مثلاً در کشورهای دیگر لیتری ۷۰، ۸۰ یا ۱۰۰ هزار تومان است. من عرض میکنم که آیا شما حقوق کارگر و حداقل حقوق کارگر را نیز با کشورهای دیگر همسان کردهاید که این موضوع را بهانه میکنید برای ۶۰ درصد؟ این درصدهایی که اضافه میشود واقعا زمانی تاثیر گذار است پایه حقوق کارگر نرمال باشد و بتواند زندگی کند.
بیگدلی بیان کرد: اکنون شما همه کشورهای اطراف را با خودمان مقایسه کنید؛ حداقل پایه حقوق ۵۰۰ دلار است. اکنون ۵۰۰ دلار برای ما حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان میشود. آن زمان، بله، اگر یک کارگر ۸۰ میلیون تومان حقوق بگیرد و ۳۰ یا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، این موضوع بر قیمتها و بازار تأثیر میگذارد. اما وقتی کسی ۱۶ یا ۱۷ میلیون تومان حقوق میگیرد، حتی اگر ۶۰ درصد هم افزایش داشته باشد، باز هم برای فاصله گرفتن از خط فقر بسیار راه دارد.
وی یادآور شد: مگر حقوق کارگر یک بار افزایش پیدا نمیکند؟ اما چرا افزایش قیمتها به صورت لحظهای، روزانه، هفتگی و ماهانه اتفاق میافتد؟ ما باید این مسائل را با هم مقایسه کنیم. متأسفانه این موضوع به یک رویه اشتباه در کشور ما تبدیل شده است که چون حقوق کارمند یا کارگر افزایش پیدا میکند، من باید قیمت کالای خود را بالا ببرم؛ در حالی که افزایش قیمتها به صورت لحظهای در حال رخ دادن است، اما افزایش دستمزد یک بار اتفاق میافتد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این که مسئولان عنوان میکنند بازار باید مدیریت شود اما در عمل چیزی مشاهده نمیشود، این مدیریت چگونه انجام میشود، گفت: بازار رها شده است. مشاهده میکنیم مثلاً بهانههای مختلف میآورند که نیروی انسانی کم داریم یا مسائل دیگر را عنوان میکنند اما حقیقت این است که ارادهای وجود ندارد.
وی ادامه داد: چرا ارادهای وجود ندارد؟ زیرا مافیا در بعضی جاها برای ما تصمیمگیری میکند. این موضوع، معضل اصلی کشور ما است. متأسفانه مافیاهایی که در بدنه دولتهای مختلف، نه فقط این دولت بلکه دولتهای مختلف، نفوذ کردهاند و از قبل ریشه دواندهاند، تصمیمگیری میکنند و آن مافیا هم به دنبال منافع خود است. همین مسئله باعث میشود که ما متأسفانه نتوانیم نقش نظارتی خود را بهدرستی ایفا کنیم.
انتهای خبر/